ایتنا - از آنجا که خرید و تدارکات در تهیه کالاهای مورد نیاز هر سازمان نقش اساسی ایفا می کند ، مکانیزه نمودن این فرآیندها در طراحی سیستم خرید امری ضروری به شمار می آید. در این مقاله به بررسی نیازهای سازمان در خرید و تدارکات می پردازیم.
به گزارش ایتنا به نقل از آرین سیستم با وجود فضای رقابتی حاکم، میتوان با تهیه و کار با نرمافزار خرید داخلی همراه با انعطاف در پاسخگویی به نیاز مشتریان ، به موفقیت در خرید مناسب محصولات دست یافت. از آنجا که خرید و تدارکات در تهیه کالاهای مورد نیاز هر سازمان نقش اساسی ایفا می کند ، مکانیزه نمودن این فرآیندها در طراحی سیستم خرید امری ضروری به شمار می آید. جهت درخواست و برآورده نمودن به موقع سفارش کالا ، باید اطلاعات کاملی از موجودی محصولات وجود داشته باشد که این امر اهمیت خرید نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات را بیش از بیش نشان میدهد. در نتیجه مدیران از طریق نرمافزار خرید داخلی می توانند در جهت تامین به موقع کالا با بالاترین کیفیت و مناسب ترین هزینه اقدام نمایند.
نرمافزار خرید و تدارکات داخلی چیست؟کسب و کارهای متوسط و بزرگ برای مدیریت خرید های داخلی انجام شده نیاز به نرمافزاری یکپارچه خواهند داشت که در آن بتوانند مامور خرید تعریف کنند و خرید و تدارکات سازمان خود را مدیریت کنند ، از کاربردهای سیستم تدارکات داخلی می توان به محاسبه قیمت تمام شده کالای تولید شده ، کنترل جریان داخلی و خارجی خرید کالا ، برقراری ارتباط با سایر سیستم های انبار و حسابداری، قابلیت محاسبه ، پیگیری و صدور سند مالی اشاره کرد. همچنین باید در نرمافزار خرید سهولت پیگیری در ثبت و کنترل فرآیند درخواست خرید تا تکمیل عملیات خرید و انتقال قیمت فاکتور خرید برای مشتریان فراهم شده باشد تا از خرید تمام اقلام درخواست شده در موعد مقرر و تحویل آن به واحد درخواست کننده به همراه مشاهده گزارش های مناسبی که در سیستم نرمافزار خرید پیاده سازی شده اطمینان حاصل کنند.
شرح وظایف مامور خرید
1- دارای قابلیت گروه بندی ارائه کنندگان خدمات و کالا:
امکان گروه بندی تامین کنندگان کالا بر اساس خدمات و کالایی که مورد نیاز واحد تدارکات است و فروشنده آن را تولید یا ارائه می کند ، باید در نرمافزارخرید و تدارکات داخلی وجود داشته باشد که این یکی از امکاناتی است که نرمافزار خرید داخلی باید داشته باشد.
2- تهیه گزارش کالا:
جهت مشاهده انواع گزارش های کالا و تسهیل در دستیابی به آن در نرمافزار خرید داخلی باید اطلاعات رسیدها و حواله ها پس از ثبت ، ذخیره و نگهداری شود. بنابراین تعبیه فضایی در نرمافزار خرید داخلی ضروری می باشد.
3- روش ثبت و ارزیابی موجودی کالا:
با توجه به ساختار محاسباتی سازمان میتوان از نرمافزار تدارک خرید داخلی بر اساس پشتیبانی از دو روش FIFO یا LIFO و یا هردو روش در جهت ارزیابی موجودی کالا استفاده کرد.
4- انطباق با نرمافزارهای OFFICE:
برای دریافت نتیجه بهتر از گزارشات مختلف آماری که بر اساس آن تصمیم گیری و اقدامات مناسبی اخذ می گردد ، لازم است نرمافزار خرید داخلی قابلیت ثبت و ارسال گزارش های خرید و فروش و سفارش را در نرمافزارهای آفیس از جمله, Excel , Word , PDF , Rich text format Tab-Separated text داشته باشد.
5- امکان ارتباط با سایر سیستم ها:
برای تسهیل در دریافت و پاسخگویی به درخواست های خرید هر واحد ، ارتباط نرمافزار خرید داخلی با سیستم های انبار ، فروش و تولید امری ضروری بشمار می آید. این قابلیت ارتباط اجرای سفارشات برون سازمانی و پیش بینی کالاهای مورد نیاز هر یک از واحدها را مهیا می سازد.
- مسئول تعیین منبع خرید
- خرید اقلام مورد نیاز مرکز
- شناسایی و مشخص کردن حایگزینی مناسب برای عرضه کالا و خدمات
- بررسی و کسب اطلاعات جامع در خصوص نیازها
- مسئول بررسی قیمت و شرایط خرید و دریافت ضمانتنامه ها و سایر موارد خرید
- گزارش کنترلی ارتباطات فاکتور خرید و وارده انبار نرمافزار خرید
- بررسی درخواست کالا
- تعیین مراحل مختلف تایید درخواست ها و سایر اسناد قابل ثبت در سیستم نرمافزار خرید
- ثبت برآورد قیمت و میزان تغییرات مجاز در درخواست کالا
1- دارای قابلیت گروه بندی ارائه کنندگان خدمات و کالا:
امکان گروه بندی تامین کنندگان کالا بر اساس خدمات و کالایی که مورد نیاز واحد تدارکات است و فروشنده آن را تولید یا ارائه می کند ، باید در نرمافزارخرید و تدارکات داخلی وجود داشته باشد که این یکی از امکاناتی است که نرمافزار خرید داخلی باید داشته باشد.
2- تهیه گزارش کالا:
جهت مشاهده انواع گزارش های کالا و تسهیل در دستیابی به آن در نرمافزار خرید داخلی باید اطلاعات رسیدها و حواله ها پس از ثبت ، ذخیره و نگهداری شود. بنابراین تعبیه فضایی در نرمافزار خرید داخلی ضروری می باشد.
3- روش ثبت و ارزیابی موجودی کالا:
با توجه به ساختار محاسباتی سازمان میتوان از نرمافزار تدارک خرید داخلی بر اساس پشتیبانی از دو روش FIFO یا LIFO و یا هردو روش در جهت ارزیابی موجودی کالا استفاده کرد.
4- انطباق با نرمافزارهای OFFICE:
برای دریافت نتیجه بهتر از گزارشات مختلف آماری که بر اساس آن تصمیم گیری و اقدامات مناسبی اخذ می گردد ، لازم است نرمافزار خرید داخلی قابلیت ثبت و ارسال گزارش های خرید و فروش و سفارش را در نرمافزارهای آفیس از جمله, Excel , Word , PDF , Rich text format Tab-Separated text داشته باشد.
5- امکان ارتباط با سایر سیستم ها:
برای تسهیل در دریافت و پاسخگویی به درخواست های خرید هر واحد ، ارتباط نرمافزار خرید داخلی با سیستم های انبار ، فروش و تولید امری ضروری بشمار می آید. این قابلیت ارتباط اجرای سفارشات برون سازمانی و پیش بینی کالاهای مورد نیاز هر یک از واحدها را مهیا می سازد.
نرمافزار خرید داخلی آرین سیستم
در این مقاله میخواهیم نرمافزاری را به شما معرفی کنیم که ویژگیهای نامحدودی از جمله تحت وب بودن و استفاده از تبلت برای فروش گرم و هزاران آیتم حرفهای برای پیشبرد اهداف خرید داخلی شما دارد و برای ارزیابی و داشتن ابزاری مناسب جهت رسیدن به خرید آسانتر و سریعتر نیاز است تا از گروه آرین سیستم مشاوره بگیرید ، تلفن 02143027 شرکت آرین سیستم همواره برای مشاوره خرید نرمافزار خرید داخلی آماده شما هستند.
- ۹۶/۰۸/۲۱